2008-07-22
 21:34:11

Det är utfört ...

Då var dagen D fallen!
Klockan skulle ringa 8.00. Jag vaknade en stund innan som jag brukar göra, jag var så otroligt trött och hade ingen lust alls att ge mig ut på någon expedition. Det var ju dax att bestiga Stenshuvud. Men lovat hade man ju gjort, och sagt och gjort. Det var bara att hoppa ur sängen och göra sig klar och sedan tog jag lilla skrutten och körde hem till Elin. Där käkade vi en bra och stadig frukost som bestod utav fil&mussli och macka med skinka!

            


Sagt och gjort, när klockan slog tio så var det dax att ge sig av. Och man kan väl säga att det är tur att vi har vår karta i bilen för utan den hade vi nog inte kommit så långt. Det är en otroligt bra karta det vill jag lova. Den rekomenderar jag varmt och den finns att hämta på mackerna som heter UnoX :D När vi satt där i bilen som skulle ta oss till vår första destination så kom jag på den briljanta idén om att vi skulle åka igenom St.Olof för att åka förbi farmors syster Majkens gamla hus som vi brukade besöka när vi var små. Men dra i långbänk vi hittade inte dit. Otippat. Men det var en mysig liten by i alla fall och den får säkert inte så mycket turister genom tiderna så nu bidrog vi med det.

                                  


Efter ett litet tag så var vi framme hos Sten, återigen. Det var ett otroligt efterlängtat besök och vi tänkte göra det helt oförglömligt! Så här såg det ut när vi besteg Sten, en gång för alla!

                              

Här börjar vår vandring upp mot toppen!

                               

Det var inte lätt som en plätt att bestiga honom det vill jag säga. Vi fick vila en gång på vägen upp. Det både sved i halsen och i vaderna, men skam den som ger sig!

          

Här tar Elin och knyter om sina skor innan det är dax att ta sig till den riktiga toppen, och när vi väl kom dit så möttes vi av en helt otrolig utsikt! Den är svår att beskriva om man inte upplever den själv.



På vägen ner så tog vi också en liten vilopaus, inte för att vi var direkt trötta utan mer för att Elin var tvungen att lugna ner hjärtat efter att hon nästan gjorde en vurpa på vägen ner!
När vi väl kom ner så gjorde vi ett litet besök inne i ett museeum och Sten och vi var riktigt stolta över att vi har bestigit denna best!

                             


Vår nästa destination var Glimmingehus! Att ta sig dit var ju en liten utflykt i sig ... Men vi lyckades ta oss dit.
Vi planerade först att vi skulle ta den här Guidade turen genom borgen, för att invänta tills klockans slog 14.00 så bestämde vi att vi skulle äta en glass. Vi satt ute i solen och njöt och när klockan sen slog 14.00 så känndes inte den här turen speciellt lockande längre så vi bestämde oss för att på egen hand utforska Glimminge Hus.

                           

På bilderna ovan; På bild ett och bild två är det rätt självklart vad som sker. Glimminge Hus och Emelie som knyter en sko. Bild tre och fyra är kanske lite mer kniviga. Elin satte sig och började dreja, själv kände jag hur det kurrade i magen så jag tänkte kasta ihop en pizza. En Calzone blev det, bakad i en äkta stenugn!


När vi skulle gå in i borgen så hotade Elin en man till livet, tvingade honom att ta ett fotografi på oss i ingången. Sedan kom vi in i en sal som vi antar är festsalen. Sedan hittade vi en staty på en man som kallades jätten, eller också vildmannen. Jag tyckte han såg rolig ut. Mest för att han hade liten snopp och att den satt fast i hans käpp.
Elin kände sig hemma i borgen och satte sig i köket och åt kalopps.

                         


Jag vet egentligen inte riktigt vad jag tyckte om borgen, den hade nog varit mer intressant om man hade gått den här turen med guid men den tog ju så fasansfullt lång tid! Hade vi varit med på den så hade vi aldrig hunnit med vårt schema!



Jag blev döfaccinerad (???) av något, men det var nog inte så intressant som det såg ut att vara. Det var nog mest Elin som fångade mig på bild vid ett väldigt dåligt tillfälle!  :)

Nästa sak som skulle göras det var att besöka Ale Stenar! Färden dit tog vid, kartan åkte upp och jag vägleder Elin:
- Mot Kåseberga!
- jaha .... då blev det inte Ale Stenar ...
-....jo....det ligger i Kåseberga ...
- Jaha ...
Haha hon är söt, hon hade nog aldrig Anita Svensson som lärare på Segevångsskolan, och påtal om henne. Henne såg vi när vår vandring var över. Påvägen mot Kåseberga åker vi igenom små samhällen med fina hus. Då säger Elin till mig, väldigt vuxet.
- Man skulle flytta dom här små pittoreska husen in till stan!
- Pittoreska ... vad betyder det?
- Små, hemtrevliga, söta ...
Ja jag har ingen aning om vad det betyder så jag litar på henne.

                                 


Ale stenar var inte riktigt som jag ville minnas. Eller jo, själva stenarna var ju som jag trodde men vägen upp var inte riktigt som jag minns. Jag hade för mig att man gick upp på en kulle, bara gräs .. ja ni fattar. Men här var det värsta grusgången!

                           

                    

Efter Ale Stenar så kan man säga att våran planerade resa var uppklarad. Elin lurade mig att man kunde äta Räkmacka när man kom ner till hamnen i Kåseberga, men hittade jag någon räkmacka där? Icke sa Nicke. Då sa Elin,
-Det finns räkmacka i Abbekås!
Vi åkte dit, jag var ju sugen på räkmacka. Vi ser hur det gick ... med att äta räkmacka i Abbekås..



Tror ni att Elin hittade någon räkmacka på kartan??
Vi åkte vidare, tysta. Vi båda insåg nog att vi inte skulle få någon räkmacka, vi skulle komma till att avsluta våran trevliga resa på Mc.Donalds på midhem. Sakta men säkert kom vi fram till Smygehuk. Jag säger till Elin när vi åker förbi en kiosk.
- Här har jag och Fredrik ätit glass.
- Och här har jag ätit räkmacka!
Säger Elin och gör en snäv, Kenny Bräck sväng.
Och dra i långbänk, vi fick våran räkmacka tillslut och resan kunde avslutas som planerat!

                           


Nu känns det som om alla så kallade mål är uppfyllda för denna sommaren. Förutom dom här roliga sakerna som grillningar och bad osv.
Mitt mål för nästa sommar är att jag vill gå på skansen med alla djur, också på Allsång!
Får se hur det blir med det!
Annars är jag nöjd med mina skåneresor. Men en sak som är säker det är att jag behöver varken besöka, Sten, Ale eller Glimminge igen innan jag är 32!




Titta in på Elins blogg! http://elsan.blogg.se


Johan Strandh

Massa vassa kort! Och det var som fan att man inte kan få en räkmacka i Kåseberga, det vill jag minnas? Men jag kan mycket väl ha snurrat ihop saker och ting.. det har ju hänt förr.


Mamma

Vilken härlig tur ni gjorde. Räkmackan ser underbar ut. Tur att inget gammalt spöke tog er på Glimminge.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: