2009-01-19
 17:30:01

Tvi för kritikerna.

Den här dagen gick smärtfitt förbi. Härligt! Nu är det inte fler måndagar innan helg!! :)

I morse när jag stod och väntade på bussen så var jag lite tidig så jag bestämde mig för att gå och hämta dagens Metro. Sagt och gjort. Jag hämtade den och stod och bläddrade lite i blaskan och fann en intressant artikel.

Om en pojke som lider utav en sällsynt dödlig sjukdom som kan bryta ut när som helst, men som tur är så har den inte gjort det än. Det är tydligen någon gen som kan ge honom en ämnesomsättningssjukdom. Det här är tydligen ärftligt och han har redan en storebror som lider utav denna sjukdom.  Han har tyvärr redan blivit både blind och förlamad och han är så långt gången att han inte har någon chans att räddas. Nu har läkarna kommit på ett sätt hur de kan hjälpa den här pojken i fall att han skulle bli sjuk. Och det är genom att skapa ett identiskt syskon fast som inte bär på den här ärftliga genen. För att ut i fall att sjukdomen skulle bryta ut så finns det stamceller som passar och han kan få en benmärgstransplantation snabbt. Nu väntar den här familjen tillökning. En liten flicka som kan hjälpa den här pojken i fall att han skulle bli sjuk. Vilket jag tycker är fantastiskt! Att det idag finns sådana hjälpmedel tycker jag är helt otroligt.

Men det finns dom som inte tycker likadant. Kritikerna tycker att man använder ett syskon för att rädda ett annat barn. Och att barn inte ska födas i något annat syfte än sig själv. Man kan nog vrida och vända mycket i det här. Men jag tycker att det är helt sjukt ofantligt bra. Man har ju heller inte hört allt bakom den här historien. Låt säga att den här familjen så småningom hade tänkt på tillökning men att det just nu är jobbigt och lite mycket för dom, vilket man kan förstå. Och nu när läkarna har kommit på den här lösningen så är det ju en chans man bara måste ta. Om jag hade varit i den sitsen och fått höra det här så är det en chans som jag inte hade tvekat på att testa. Det finns inget som säger att den här familjen kommer att älska det här barnet mindre bara för att det föds för att hjälpa dem att få behålla i alla fall en av deras tidigare söner. 
 
Jag tycker att det är sinnessjukt att folk ens uttalar sig om att det här skulle vara fel! Man får vrida och vända på situationen och tänka på hur man själv skulle ha gjort om man satt i deras båt. Och jag vet i alla fall vad jag skulle ha gjort. Utan tvekan! Det är ju nu man märker att sjukvården och allt det där utvecklas. Det som man annars alltid klagar på. Go go go för läkare och deras uppfinningar!

Må detta gå vägen så att de får behålla sin ena son och sin nya bebis. Som jag utan tvekan tror att det kommer att älska minst lika mycket som deras andra barn!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: