2007-11-10
 23:22:51

Åldersångest.

Då var jag hemma efter en spontan kväll hemma hos mamma och Göran.
Lite chips och dippa ätande, provade ett nytt choklad som faktiskt var gott, kan ju passa på att rekomendera det. Marabou, det vanliga såklart men detta var med smarties, det var faktiskt gott. Sen gjorde jag debut med julmust, helt otroligt gott var det. Det är alltid samma sak, man dricker det vid denna tidpunkten på året, fram till januari kanske sen dricker man inte det mer. Men varje gång man tar de första klunkarna så tycker man att det är asgott och undrar lite varför man inte dricker det mer ofta.

Dagen började så underbart. Eller egentligen började det redan igår. Vi skulle ha en vanlig hemmakväll.
Fredrik satt vid datorn och jag låg i rena sängkläder i sängen och kollade på Idol. När Idol var slut låg jag och halvsov och Fredrik undrade om vi skulle kolla film. Visst sa jag, han undrade som vanligt vilken film jag ville se, jag sa som vanligt att jag inte viste och att han fick välja. Det tog som vanligt en stund och till sist valde han en film eftersom vi båda vet att jag ändå somnar efter ca 2-3 minuter. Och aldeles riktigt gjorde jag det. Klockan var då kanske 22.45/23.00. Och vad kan vara svaret på att man har halvsovit hela fredags eftermiddagen/kvällen. Jo att man vaknar jättetidigt på morgonen. Och det gjorde jag också, men även Fredrik. Vi låg och pratade lite och till slut undrade Fredrik om vi skulle gå in och duscha och då ville jag ligga i sängen lite till och det gjorde vi vilket resulterade i att vi somnade om båda två igen. Det var skönt att liksom tvinga sig själv till att somna om.
Nästa gång vi vaknade så vaknade Fredrik upp och trodde att han var en gangster. Och han skulle döda den idioten som kom och visslade i trappan på morgonen. I alla fall, han låg och höll på med sitt gangstersnack och sedan började han prata om att det hade snöat och att det var snö ute. Jag skrattade åt honom som jag brukar göra när han håller på och tramsar. Men då sätter han sig upp i sängen, drar bort gardinen och säger att det faktiskt är sant. Så jag var tvungen att resa mig och titta. Och till min förvåning var det ju faktiskt sant.
Efter en stund började det att åska och hagla och då sa han helt plötsligt att han var rädd. Jag skrattade återigen och frågade om han inte var en gangster och då fick jag svaret att även gangstrar kan vara rädda.
Sedan gick dagen undan med att vi packade ner den största delen av lägenheten. De flesta köksgrejjorna, skrubben, skåpen ovanför köket och ovandelen i garderoben. Känns skönt att ha det gjort faktiskt.

När vi hade packat och så gick vi ner och handlade mat. Det blev faktiskt entrecote med potatiskroketer och bea. Helt otroligt gjott var det med rikgi mat efter att ha levt på spaghetti och makaroner i nästan 2 veckor. Vi åt och sa knappt ett ord till varandra under hela måltiden. Efter det så diskade vi som vanligt och sen gjorde sig Freddo redo för att gå på fest och jag bestämde min spontant för att åka hem till mamma och Göran.

På bussen dit satt vi och sa mest ingenting till varandra, vi brukar inte göra det när vi åker buss. Man hinner tänka så mycket då och det har jag faktiskt inte tänkt på att man gör egentligen. Inte förren Fredrik tittar på mig med sin förtvivlademin som han brukar göra ibland och säger;

"Nästa år blir jag 24..."
"Ja ... har du åldersångest eller?"
"Nej ... men 24 ...."
"Ja...."
"24, då är ju allt över...."

Sen sa vi inte så mycket mer till varandra under bussresans gång.

När jag kom fram till mamma så åkte vi en runda till ICA Maxi och gick och tittade lite. Det var ju det enda som jag hade vistats ute på hela dagen, efter det åkte vi hem till mamma och kollade tv och njöt av chips och dippa.
Jag smög iväg ett sms till Fredrik för att förhöra mig och han hade roligt och det hade han såklart.
Jag fick också höra att han antagligen skulle ut. Det var inte planerat från början, men det brukar alltid bli så när han festar med det gänget att det alltid blir utgång. Jag kanske får börja ta det för givet istället för att bli förvånad.
Fredrik trodde nog att jag blev sur över det, men det blev jag inte. Kanske mest avundsjuk.
Han fick gå ut i helgen men inte jag. Jag orkar inte heller, men om jag hade vetat att jag skulle på fest och att det kanske hade blivit utgång då hade det varit anorlunda. Nu sitter jag ju bara här och tycker att det är fuskigt.

Jag sitter även och irriterar mig på vårt element som droppar. Det behövs verkligen tömmas eller luftas av eller vad det heter. Undra om Fredrik är kapabel till det när han kommer hem. Tveksamt. Jag blir snart galen.

Nu ska jag titta på tv och om jag känner mig själv rätt så kommer jag somna inom 10 minuter.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: